En finlandssvensk filmmogul är borta

Lars ”Lasse” Backlund, finlandssvensk filmprofil, avled efter en kort tids sjukdom i Vasa den nionde augusti. Han blev 69 år.

 Lasse gjorde sin huvudsakliga karriär som filmimportör och -distributör inom familjeföretaget Future Film i Vasa. Det är kanske därför som han i mycket betraktas som en ”doldis” – han verkade och bodde långt från köttgrytorna i Helsingfors.

 Men för oss inom filmbranschen i Vasa var han ingen doldis. Han satt ofta om morgnarna med en cigarett i munnen på något cafés terass och hade alltid tid att prata. Oftast handlade det förstås om film. Men han var också intresserad av idrott och musik.

 Likaså var han känd på filmfestivalerna världen över. När han satt och åt lasagne på Café Roma i Cannes mittemot Festivalpalatset, var det många som kom fram och hälsade. Han importerade över 2500 filmer till Finland och var vida känd i branschen. Future Films stora banderoll på Croisetten kunde man heller inte undvika att se.

 Att han skulle bli filmmogul var mer eller mindre en slump. I slutet av 1970-talet sålde han försäkringar genom att gå från dörr till dörr. I en trappuppgång träffade han en kompis som just varit i Sverige och som berättade om att man där hade börjat hyra ut VHS-filmer.

Lasse blev sedan en av de första i Finland som började importera VHS-filmer till Finland. Arbitrage grundades 1980 och enligt sägnen kopierade Lasse och hans familj de första filmerna i sitt vardagsrum. Han åkte sedan själv runt med kassetterna och sålde till återförsäljare och uthyrare. Den första Rambo-filmen var hans första stora import.

 Han var också med och startade upp det som skulle bli Renny Harlins första film Born American i mitten av 1980-talet. Filmen skulle från början heta Wild Force och titellåten göras av Vasabandet Wild Force, som Lasse var manager för. Men det blev inte någon film, bara en affisch, som han ibland stolt visade upp. Renny Harlin genomförde sedan sin film med andra inblandade.

 Tidigt insåg Lasse potentialen i att ge ut filmer på DVD och det var också då som firman började växa. Till en början gjordes allt för hand i lokalerna på Kasernområdet i Vasa. Skivorna, omslagen och fodralen placerades på ett bord och sedan gick ett antal personer runt bordet och satte in de tryckta omslagen och skivorna i fodralen.

 Lasse skaffade sig också samarbetspartners i de övriga nordiska länderna, vilket gjorde att han på filmmarknaderna ute i världen kunde erbjuda producenterna större belopp för rättigheterna i hela Norden.

 Han importerade allt han kom över: tecknade barnfilmer, obskyra blodiga rullar, kvalitetsfilmer och romantik. Både klassiker och nya filmer.

 Följande logiska steg var att börja med regelrätt biografdistribution, vilket skedde i början av 2000-talet. För biografdistribution valde han mycket noggrant ut de bästa filmerna, resten gick direkt ut på DVD.

 De senaste åren har Future Film blivit något av ett kvalitetsmärke med filmer av Fatih Akin och Pedro Almodóvar samt en hel del asiatiska filmer, såsom Oscarvinnaren Parasite.

 Lasse hade en stor personlig integritet, men var inte känd som en hård affärsman. Han brukade ofta säga att båda parter ska vinna på en affär. Viktigt är att både säljaren och köpare är nöjda. Jag uppfattade honom också som en stor romantiker, som grät varje gång han såg Paraplyerna i Cherbourg.

 Han var också en festprisse och hans efterfester på övre våningen i apotekshuset var legendariska. Lasse sponsorerade även idrott och kultur, men han gjorde det oftast i det tysta. Han lät under en tid Finlandssvenskt filmcentrum ha sitt kansli på Kvarnens övre våning utan att begära någon hyra. Han såg också till att Skafferiet fick en dcp-projektor och kunde inleda regelbundna filmvisningar på Ritz.

Han samarbetade med filmcentrums distributionsbolag Kinoscreen Illusion kring några titlar på så vis att Kinoscreen skötte biografdistributionen medan Future Film gav ut filmen på DVD.

 Mitt sista minne av Lasse Backlund är från finska festen på Cannes Festival i maj. Han gick mycket tidigt från festen, men hans dotter Linda Fors blev kvar. Nu är det hon som tar över stafettpinnen som ny VD för Lasses livsverk.

 

KLAS FRANSBERG

Klas Fransberg arbetade under några år i början av 2000-talet på Future Film och var med och startade upp företagets biografdistribution.